سایتicon
خلیج فارس یا عربی - سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
تاریخ : شنبه 87/8/11
تاریخچه نام گذاری خلیج فارس

نخستین بار یونانی‌ها بودند که این خلیج را «پرسیکوس سینوس» یا «سینوس پرسیکوس» که همان خلیج فارس است، نامیده‌اند. از آنجا که این نام برای نخستین بار در منابع درست و معتبر تاریخی که غیر ایرانیان نوشته‌اند آمده‌است، هیچ گونه شائبه نژادی در وضع آن وجود ندارد. چنان که یونانیان بودند که نخستین بار، سرزمین ایران را نیز «پارسه» و «پرسپولیس» یعنی شهر یا کشور پارسیان نامیدند. استرابن جغرافیدان سده? نخست میلادی نیز به کرات در کتاب خود از خلیج فارس نام برده‌است. وی محل سکونت اعراب را بین دریای سرخ و خلیج فارس عنوان می‌کند. همچنین «فلاریوس آریانوس» مورخ دیگر یونانی در کتاب تاریخ سفرهای جنگی اسکندر از این خلیج به نام «پرسیکون کیت» که چیزی جز خلیج فارس، نیست نام می‌برد. البته جست‌وجو در سفرنامه‌ها یا کتاب‌های تاریخی بر حجم سندهای خدشه ناپذیری که خلیج فارس را «خلیج فارس» گفته‌اند، می‌افزاید. این منطقه آبی همواره برای ایرانیان که صاحب حکومت مقتدر بوده‌اند و امپراتوری آن‌ها در سده‌های متوالی بسیار گسترده بود هم از نظر اقتصادی و هم از نظر نظامی اهمیت خارق العاده‌ای داشت. آن‌ها از این طریق می‌توانستند با کشتی‌های خود به دریای بزرگ دسترسی پیدا کنند و به هدف‌های اقتصادی و نظامی دست یابند.

منبع : http://fa.wikipedia.org

خلیج فارس نامی است به جای مانده از کهن‌ترین منابع، زیرا که از سده‌های پیش از میلاد سر بر آورده‌است، و با پارس و فارس _ نام سرزمین ملت ایران _ گره خورده‌است.

نظر شما چیست ؟

این هم چند تا نقشه قدیمی که خلیج فارس رو تایید می کنه .





نویسنده : محمد قدرتی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نام خلیج فارس در اسناد و تفاسیر قرآنی بزرگان قرون اول تا پنجم هجری قمری از اعراب و بویژه حوزه های علمیه کشورهای عربی خواست با نگاهی به این اسناد به ادعاها پایان دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه امروز تهران که با حضور پرشور نمازگزاران در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف برگزار شد با اشاره به تکرار ادعاها درباره جزایر ایرانی خلیج فارس از سوی اعراب منطقه به تحریک بیگانگان گفت : ما آمادگی خود برای مذاکره و استدلال در این باره را همواره مطرح کرده ایم اما فتنه انگیزیهای غرب برای ایجاد تفرقه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه دشمن از راههای مختلف برای شکستن وحدت اسلامی تلاش می کند گفت : نتیجه یکی از این راهها رفتاری است که کشورهای دوست و همسایه ما درباره نام خلیج فارس و جزایر ایرانی در پیش گرفته اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : این یک اشتباه تاریخی است و از این راه چیزی جز تفرقه بدست نمی آید.

وی با اشاره به دو راه اثبات بی اساس بودن این ادعاها از طریق "نقشه های موجود تاریخی" و "اسناد اسلامی و نظر علمای اسلام" گفت : به تازگی بنیاد ایرانشناسی کتاب ارزشمندی از خلیج فارس مشتمل بر 120 نقشه اروپایی و 40 نقشه از کشورهای اسلامی تهیه کرده که در همه آنها بر نام خلیج فارس تاکید شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد : این نقشه ها نشان می دهد از 400 سال قبل از اسلام نام خلیج فارس در نقشه ها وارد شده است اما در اواخر دوران قاجار عثمانیها  این نام را زیر سئوال بردند و بعد از آن هم انگلیسیها درپی شکست خود در ملی شدن صنعت نفت غوغای رسانه ای خلیج عرب را به راه انداختند و مصریها به این موضوع دامن زدند.

وی در تشریح اسناد اسلامی اثبات کننده حقوق ایران در خلیج فارس با بیان اینکه در قرآن 4 آیه در 4 سوره نام دو دریا مطرح می شود که با هم تلاقی دارند به سوره کهف و آیه مجمع البحرین اشاره کرد و گفت : در موضوع محل مجمع البحرین تا کنون  5 قول وجود دارد اما در تفاسیر 5 قرن اول اسلامی منظور از این دو دریا که با هم تلاقی می کنند دریای روم و دریای فارس نام برده شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به وجود 72 تفسیر مبنی بر نام دریای فارس در تفسیر آیه مجمع البحرین در سوره کهف از جمله تفسیر معتبر ابن عباس گفت : مسلمانان منطقه می دانند دشمنان در پی تفرقه افکنی هستند و اسناد اسلامی را نیز در دست دارند با بررسی این اسناد به این ادعاها پایان دهند.

وی به حوزه های علمیه این کشورها توصیه کرد بررسی این اسناد را آغاز کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به غربیها درباره موضوع هسته ای ایران گفت : از مسیر کنونی که آنها در حال ادامه آن در بحث هسته ای ایران هستند جز آلوده کردن فضای جهان هیچ توفیقی نخواهند یافت چون وقتی ایران آماده مذاکره است و در گذشته هم حسن نیت خود را با امضای پروتکل الحاقی اعلام کرده است، هنوز هم راه حلی بهتر از مذاکره برای دو طرف نمی توان یافت چرا که در غیر این صورت هر دو طرف ضرر خواهند کرد.

وی با اشاره به قضایای اخیر عراق گفت : ایران در جنگ اخیر عراق کمکهای بسیاری کرد تا جنگ بین نیروهای عراقی فروکش کند که به حمدالله این امر اکنون حاصل شده است.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد : برای ایران هیچ چیز مهمتر از این نیست که مردم عراق با یکدیگر متحد شده و دست متجاوزان آمریکایی را از کشورشان کوتاه کنند.

وی افزود:  مسئله عراق و اختلافات داخلی و نا امنیها نگرانیهایی را برای تامین امنیت در منطقه به وجود آورده بود لذا ایران هر قدر بتواند در این بین برای رفع اختلافات و تنش های داخلی به مردم عراق کمک خواهد کرد .

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت : ایران هیچ نفعی در این بین ندارد و تهمت هایی که علیه ایران می زنند هرگز درست نیست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ایران تنها به دنبال ایجاد عراقی آزاد و مستقل است و کمکهایی برای کمک به ساخت عتبات و به خصوص سامراء که مظلوم واقع شده اند، خواهد داشت و امیدواریم بر آن افزوده شود.

وی با اشاره به ظلم هایی که از سوی رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین می شود خاطر نشان کرد: ظلمی که اکنون به ملت مظلوم فلسطین می شود را در هیچ کجای دنیا نمی توان دید، مردم ایران نیز همچون همیشه با جنایت های رژیم صهیونیستی در عراق مخالفند و آن را محکوم می کنند.

رئیس مجلس خبرگان در پایان تاکید کرد که موضع ایران در قبال مسئله عراق، خروج اشغالگران از این کشور و تامین حق مردم مظلوم عراق است.

http://www.mehrnews.com



نویسنده : محمد قدرتی

محمد قدرتی

محمد قدرتی LawIran.ir

href="http://www.Lawiran.ir">آدرس ما را به خاطر بسپارید

قانون ایران

www.LawIran.ir     کاربر گرامی از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید کمال تشکر را داریم www.LawIran.ir