سایتicon
شروط ضمن عقد، مانع ایجاد اختلافات میشود - سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسیب‌شناسی شروط ضمن عقد 
                                       
یک وکیل دادگستری گفت: شروط ضمن عقد بسیار مفید است و در عین مفید بودن، مانع به وجود آمدن یک‌سری از ناهنجاری‌ها و اختلافات در بین زوجین می‌شود.فریده غیرت در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه در عقد نکاح مثل هر قرارداد دیگری طرفین یک سری شرایط را تعیین می‌کنند، عنوان کرد:

البته شرایط عقد نکاح یک شرایط ویژه‌ای دارد که مانند شرایط خرید و فروش ملک نیست و شرایط خاص خودش را دارد زیرا در قوانین ما بعضی از حقوق به آقایان اختصاص داده شده است که خانم‌ها از آن محروم هستند.

وی در ادامه افزود: شروط ضمن عقد این اختیار را به طرفین داده است که با توافق و رضایت یکدیگر، در بعضی از حقوق برابر باشند و این شروط نباید مخالف قوانین موجود در شرع باشد، در غیر این صورت، شروط با مشکل مواجه می‌شود. در ماده ?? قانون مدنی زمانی که دو نفر قراردادی را با یکدیگر منعقد می‌کنند می‌توانند این شروط را اضافه کنند.

این وکیل دادگستری بیان کرد: شروط حضانت طفل، طلاق، مسافرت به خارج از کشور و ... جزء شروطی است که قانون برای خانم‌ها در نظر گرفته است زیرا اجازه این شروط از ابتدا با مرد بوده است ولی می‌توانند در حین عقد نکاح این شروط را به زن واگذار کنند و این شرایط مانع به وجود آمدن یک‌سری از هنجاری‌ها می‌شود و مفید است.

غیرت با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) گفت: ایشان در جایی فرمودند «حالا که به زن‌ها حق طلاق داده نشده، آنها می‌توانند در شروط ضمن عقد حق طلاق را اضافه کنند». این شرط برخلاف آنچه که عده‌ای تصور می‌کنند باعث طلاق و نارضایتی نمی‌شود، بلکه یک تضمین برای زنان است.

وی درباره دلیل تعیین مهریه‌های سنگین خاطر نشان کرد: امروز به دلیل عدم اعتمادی که خانواده‌ها نسبت به یکدیگر دارند با تعیین مهریه‌های سنگین می‌خواهند این عدم اعتماد را جبران کنند در حالی که مهریه‌های سنگین ضامنی برای بقای زندگی نیست.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: اگر دختران ما، در شرایط ازدواج با پسران یکسان باشند دیگر دلیلی برای مهریه‌های سنگین وجود ندارد. مهریه می‌تواند متعادل باشد ولی پسر و دختر در شرایط کاملا مساوی، زندگی مشترک خود را شروع کنند و اطمینان خاطر داشته باشند.

غیرت عنوان کرد: خیلی از مردها این شرط که اموال بعد از طلاق به صورت مساوی بین زوجین تقسیم شود را قبول ندارند، اما باید متوجه این قضیه باشند که بعد از دوران زناشویی، زن هم در این زندگی سهمی دارد و این حق به خاطر زحمتی است که زن می‌کشد.

وی با بیان اینکه اگر زن روزی بخواهد طلاق بگیرد طبق قانون می‌تواند مطالبه‌ی اجرت‌المثل برای ایام زوجیت کند، گفت: این قانون دو سال است که تصویب شده که زن می‌تواند مطالبه اجرت‌المثل کند و حقش را بگیرد، البته عده‌ای مقاومت می‌کنند اما این شرط مشروع و قانونی است که باید به زن‌ها داده شود.
منبع :اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران




نویسنده : محمد قدرتی

محمد قدرتی

محمد قدرتی LawIran.ir

href="http://www.Lawiran.ir">آدرس ما را به خاطر بسپارید

قانون ایران

www.LawIran.ir     کاربر گرامی از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید کمال تشکر را داریم www.LawIran.ir