سایتicon
مهریه زنان بیمه میشود – طرحی جدید برای کاهش زندانیان معسر - سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنوز فراموش نشده که گروهی تصمیم داشتند مهریه را براساس محل زندگی دختر تعیین کنند و گروه دیگری معتقد بودند که دفاتر اسناد رسمی مهریه‌های بالا را به ثبت نرسانند. حتی گفته شد که هر چه مهریه بالاتر باشد حق ثبت آن بیشتر و بیشتر می‌شود، همه‌ این تصمیم‌ها و بحث‌ها برای کنترل مهریه و با عنوان جلوگیری از بروز اختلاف در میان خانواده‌ها و زوج‌های جوان اعلام شد.
آخرین خبری که با موضوع مهریه در رسانه‌ها منتشر شده بیمه مهریه است که از سوی مرکز امور زنان و خانواده مطرح شده است. بخشی از جزئیات بیمه مهریه زنان از سوی مدیر سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری اعلام شد. زهره‌سادات لاجوردی گفت: براساس این پیشنهاد، مرد با توجه به وسع و توان مالی خود از ابتدای ازدواج، مبالغی را به‌صورت تدریجی به‌عنوان بخشی از مهریه برای زن پس‌انداز می‌کند.
او به خبرگزاری ایسنا توضیح داد: البته این پیشنهاد قرار است با برگزاری جلساتی بررسی و برای ارائه به وزارت دادگستری تدوین شود. به گفته‌ مدیر سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده، براساس این پیشنهاد با همکاری شرکت‌های بیمه، شوهر مبلغی را برای زن به‌عنوان مهریه کنار می‌گذارد و بدین‌ترتیب هم زن به مهریه خود می‌رسد و هم به مرد در پرداخت مهریه فشار نمی‌آید.
لاجوردی کمتر از یک هفته قبل در 28تیرماه برای نخستین بار بیمه مهریه را به بحث گذاشت، او در حاشیه همایش زنان و جنبش بیداری اسلامی گفته بود: مهریه زنان باید بیمه شود و در دیدار با وزیر دادگستری پیشنهاد بیمه مهریه‌ را ارائه کرده‌ایم. اما سه روز بعد از انتشار این خبر 31تیرماه سیدمرتضی بختیاری وزیر دادگستری اعلام کرد که طرح مکتوبی در این زمینه دریافت نکرده است.
بختیاری توضیح داد: اگر قرار باشد این طرح عملی شود باید فرایندهای مختلفی را پشت سر گذاشت چرا که برای مهریه‌های سنگین هزینه بیمه هم طبعا سنگین می‌شود.وقتی نظر او را درباره این نوع بیمه جویا شدند، گفت: ولی اینکه می‌گویید من موافق طرح هستم یا نه باید بگویم این تنها یک صحبت بوده است.
مهریه، اعسار و بقیه ماجرا
 کاهش تعداد زندانیان مهریه مدتی است که در دستور کار قوه‌قضاییه قرار گرفته است، وقتی آخر خرداد آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌ قضاییه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که افراد معسر در پرداخت مهریه را نمی‌توان در حبس نگاه‌داشت، حساسیت قوه قضاییه را برای کاهش تعداد زندانیان مهریه مشخص کرد، به این ترتیب می‌شد پیش‌بینی کرد که در احکام قضات در پرونده‌های مهریه چرخشی ایجاد خواهد شد.
هرچند پیش از این نیز طرح طلب مهریه 110سکه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده ‌بود که خود می‌توانست راهی برای کاهش مشکلات زندانیان مهریه به‌حساب بیاید. براساس این طرح که اردیبهشت‌ماه به تأیید شورای نگهبان رسید هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110سکه بهار آزادی طرح جدید یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است و هرگاه مهریه بیش از این مقدار باشد صرفا ملائت (توانایی) زوج، ملاک پرداخت خواهد بود.
رویه مهریه 110سکه‌ای به سرعت در دادگاه‌های خانواده به اجرا درآمده، در حال حاضر تعداد سکه‌های مهریه زن هر چه باشد مرد فقط مکلف می‌شود که 110سکه را به زن پرداخت کند. در این شرایط اگر مرد ناتوان از پرداخت 110سکه باشد با یک بدهی برابر 110سکه (و نه تمام مهریه زن) به زندان می‌افتد پس هر گاه مرد زندانی بتواند 110سکه پرداخت کند از زندان آزاد می‌شود ضمن اینکه درصورت قسط‌بندی مهریه نیز همچنان مرد مکلف به پرداخت قسطی همان 110سکه است، در این شرایط اگر مهریه‌زنی 500 سکه باشد تکلیف 390سکه باقیمانده مشخص نشده است. آیا ممکن است زن پس از دریافت 110سکه نخست برای بار دوم 110سکه دیگر درخواست کند یا خیر؟
 بیمه مهریه در شرکت‌های بیمه
 بیمه مهریه به‌عنوان یکی از خدماتی است که شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند. در تبلیغ یکی از این شرکت‌ها بیمه مهریه را معرفی کرده آمده است: بیمه مهریه تضمینی مطمئن برای پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه و پشتیبانی مالی مناسب است که زوجه می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود. درصورت فوت زوجه در طول مدت اعتبار بیمه نامه (پس از گذشت حداقل شش ‌ماه از تاریخ شروع بیمه نامه و پرداخت حق بیمه مربوطه) ارزش بازخرید بیمه نامه در وجه بیمه‌گذار پرداخت خواهد شد.
چه تغییری
 مرکز امور زنان و خانواده اعلام کرده است که بیمه مهریه زنان را در دستور کار قرار داده و با وزارت دادگستری نیز در این‌باره رایزنی‌هایی انجام داده است؛ در شرایطی که شرکت بیمه خصوصی هم این خدمات را به افراد ارائه می‌دهد اما پیشنهاد مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری با پیشنهاد یک شرکت بیمه احتمالا تفاوت‌هایی دارد.




نویسنده : محمد قدرتی

محمد قدرتی

محمد قدرتی LawIran.ir

href="http://www.Lawiran.ir">آدرس ما را به خاطر بسپارید

قانون ایران

www.LawIran.ir     کاربر گرامی از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید کمال تشکر را داریم www.LawIran.ir