سایتicon
افزایش ثبت ازدواج موقت - سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
تاریخ : چهارشنبه 92/9/13

                                                  افزایش ثبت ازدواج موقت
درحالی که الزام قانونی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد، اما نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از ثبت 2 ازدواج موقت به ازای هر 10 ازدواج رسمی خبر می دهد. علی مظفری در نشستی خبری دراین باره گفت: متاسفانه شاهد هستیم حتی ازدواج های موقت هم مد شده است.
دکتر علی مظفری در نشستی خبری با انتقاد از اینکه متاسفانه خانواده در کشور ما متولی ندارد، گفت: همه مدعی هستند ولی یک وزارتخانه نداریم که نامش را وزارت خانواده عنوان کنیم حتی در وزارت ورزش و جوانان هم معاونت خانواده نداریم که البته از نمایندگان مجلس خواسته ایم نام وزارت ورزش و جوانان را به وزارت ورزش و خانواده تغییر نام دهند. آنقدر خانواده در کشور ما مظلوم است که سه سال است دانشگاه شهید بهشتی موضوع حقوق خانواده را در رشته های تحصیلی گنجانده است و این یعنی اینکه مسئولان باید در کنار غنی سازی اورانیوم به غنی سازی خانواده هم فکر کنند.

نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با اعلام اینکه 92 درصد طلاقها در 8 سال نخست زندگی رخ می دهد، گفت: مجلس نمی تواند مسئولی را احضار کرده و از او سئوال کند چرا طلاق افزایش داشته است؟
وی به سند ازدواج هم انتقاد کرد و گفت: به جای اینکه در سند ازدواج حکایت های سعدی که در مورد مادرزن و مادرشوهر و ازدواج موفق صحبت شده یا به جای احادیث و روایات و آداب زندگی، شرایط طلاق را عنوان کرده ایم و جالب تر آنکه دختر و پسرهایی که می خواهند ازدواج کنند نمی دانند کتاب به روز شده روابط زن و مرد نوشته رهبر معظم انقلاب چقدر می تواند کمک کند.
دکتر مظفری نبود تناسب میان دختر و پسر و خانواده ها، دین دار نبودن زوجین و پایبندی به اعتقادات و همچنین عدم شناخت از روابط زناشویی را مهمترین دلایل طلاق عنوان کرد و گفت: 66 درصد از مردان ایرانی بعد از ازدواج دنبال این می روند که چگونه با همسرشان رابطه زناشویی داشته باشند.
ازدواج موقت
این وکیل دادگستری به موضوع داوری هم اشاره کرد و گفت: زمانی که زن و شوهر خوشحال و خندان هستند یک نفر را به عنوان حکم پیدا کنند که نه منصوب حکومت باشد و نه قضاوت و به عنوان ریش سفید در بروز مشکلات حکمیت کند.

وی گفت:  متاسفانه شاهد هستیم حتی ازدواج های موقت هم مد شده است. یادم هست که در دوره های قبل گفتند ازدواج های موقت را ثبت نکنید و  این توقع وجود دارد که هیچ کس تمایل به ثبت ازدواج موقت ندارد.
این مقام مسئول در کانون سردفتران ازدواج و طلاق اعلام کرد که در شش ماهه نخست سال جاری 390 هزار و 109 ازدواج در کشور ثبت شده و آمار طلاق هم 70 هزار و 323 مورد بوده است یعنی اینکه در هر ساعت 2 طلاق در ایران ثبت می شود که افزایش 16 درصدی داشته است. همچنین تهران، کردستان، فارس و اصفهان قهرمانان طلاق کشور هستند.
وی به برخی از مشکلات دفترخانه ها هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه وضعیت آنقدر بد است که اگر بیایند و دفترخانه های ازدواج و طلاق را به دفترخانه های اسناد رسمی بدهند سنگین تر است آنها بیمه دارند ما نداریم، آنها بازنشستگی دارند ما نداریم، آنها می توانند امتیازشان را بفروشند ما نمی توانیم. این در حالی است که هر دفترخانه در تهران 14 واقعه طلاق و ازدواج را ثبت می کند یعنی باید حداقل 2 میلیون و 800 هزار تومان درآمد داشته باشد تا زنده بماند ولی تعرفه 200 هزار تومانی تایید شده ما را 110 هزار تومان اعلام کرده اند و این موجب شده بسیاری از سردفتران چند شغله شوند.
وی تعداد دفترخانه های ازدواج و طلاق در کشور را 3 هزار و 107 و تعداد دفترخانه های تهران را 560 دفترخانه اعلام کرد و گفت: بیشترین تخلف دفتردارها این است که چون سن بازنشستگی تعریف نشده است دفتردار هر چقدر بخواهد می تواند دفتردار باقی بماند و وقتی پیر می شود دفترداری را به پسر یا اقوامش می دهد که این تخلف است. قرار بود قانونی تصویب شود به نام طرح جامع قانون دفاتر اسناد رسمی که همچنان در مرکز پژوهش ها است.
وی افزود: بر اساس تحقیقات ما مثلثی سه ضلعی برای دلایل طلاق تعریف کرده ایم که اول مشکلات اقتصادی، دوم مشکلات فرهنگی و اجتماعی و سوم مسائل اعتقادی دلایل طلاق را در جامعه  تشکیل می دهند. البته نباید غافل بود از اینکه سریال های خارجی و تغییر فرهنگ و دیدگاه هم تاثیرگذار بوده است به عنوان مثال در دهه اول انقلاب طلاق بسیار زشت و زننده بود و خانواده از اینکه فرزندش طلاق گرفته آفتابی نمی شد ولی  طلاق در جامعه مد شده است.
منبع: basijlaw-ash.blogfa.com




نویسنده : محمد قدرتی

محمد قدرتی

محمد قدرتی LawIran.ir

href="http://www.Lawiran.ir">آدرس ما را به خاطر بسپارید

قانون ایران

www.LawIran.ir     کاربر گرامی از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید کمال تشکر را داریم www.LawIran.ir