سایتicon
حقوق خصوصی - سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفته و راهکارهایی جهت تنظیم صحیح و وصول آن

اسناد تجاری در انواع مختلف در جوامع رواج یافته از جمله سفته، برات، چک و ... که سفته یکی از پرکاربردترین اسناد تجاری است و امروزه افراد بسیاری در تضمینات و معاملات تجارتی خود از آن استفاده می نمایند.

براین اساس افراد نیازمند کسب اطلاعاتی در زمینه تنظیم و وصول این گونه اسناد هستند تا از گزند افراد سودجو و کلاهبردار مصون باشند.

تعریف سفته از منظر قانون تجارت:سفته (در گذشته با عنوان فَتِه طلب نیز بیان می گردید) سندی است که به موجب آن امضاء کننده تعهدی می کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد آن مشخص کارسازی نماید.(ماده 307 قانون تجارت)

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

چگونگی ورود یا جلب شخص ثالث در دعاوی

فرض کنید که روزی به شما خبر می‌دهند دعوایی در دادگاه بر سر مالکیت زمینی در جریان است که در تمام سال‌های گذشته در مالکیت شما بوده است. در چنین شرایطی چه باید بکنید؟‌ در مجموعه قوانین کیفری و حقوقی، برای حل این مشکل راهکاری به عنوان ورود ثالث پیش‌بینی شده است.
بنابراین شما می‌توانید وارد دعوایی شوید که قبلا شروع شده است و به این ترتیب حقوق خود را پیگیری کنید. این تنها یک روش استفاده از دعوای ورود ثالث است. علاوه بر این حالت عکس ورود ثالث، جلب ثالث است که این فرض هم مزایای زیادی برای طرفین دعوا دارد. برای اینکه بیشتر با دعوای ورود ثالث و جلب ثالث آشنا شویم، به گفت‌وگو با کارشناسان پرداخته‌ایم.

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

 

قرارداد اجاره را چگونه ختم‌ به‌ خیر کنیم؟

 

گروه حقوقی- قرارداد اجاره همیشه به خوبی و خوشی به پایان نمی‌رسد و گاهی پایان اجاره با شروع اختلافات موجر و مستاجر همراه است. حل این اختلافات معمولا مدتی وقت دو طرف را می‌گیرد؛ اما با قواعدی که در قانون پیش‌بینی شده است از قبل می‌توان اجمالا دریافت که حق با کدام طرف است.
برخی از اختلافات مبتلابه موجر و مستاجر در پایان مدت اجاره را در گفت‌وگو با حقوقدانان مورد بررسی قرار داده‌ایم.

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

 2 راهکار برای رفع تصرف عدوانی
گروه حقوقی- قانون از متصرفان قانونی حمایت می‌کند و اگر کسی یا چیزی این تصرفات را به خطر بیندازد، با آن مقابله می‌کند. متصرف کسی است که مال را در اختیار دارد و مورد استفاده قرار می‌دهد و ممکن است مالک باشد یا نباشد.
نمونه حمایت قانونگذار از متصرف دعوای تصرف عدوانی است که در چند قانون به آن اشاره شده است و به دو طریق حقوقی و کیفری می‌توان آن را اقامه کرد. بنابراین امتیازات متعددی برای متصرف در نظر گرفته شده است. در ادامه در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی این دعاوی و جنبه‌های مختلف آن می‌پردازیم.
ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

امکان توقیف سرقفلی در محکومیت‌های مالی
گروه حقوقی - وقتی محکوم مالی با میل و رغبت حاضر به اجرای رای نیست، چاره‌ای وجود ندارد، جز اینکه با معرفی اموال وی، رای به اجرا در آید. گاهی از اموال محکوم چیزی به‌جز سرقفلی یک مغازه در دسترس نیست.
 آیا طلبکار می‌تواند به توقیف سرقفلی امیدوار باشد و آن را به دادگاه معرفی کند؟‌ در قالب تحلیل یک پرونده به بررسی این سوال خواهیم پرداخت.
ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

نحوه طرح شکایت چکهای بلامحل حقوقی در مراجع قضایی

 

قانون+lpln rnvjd+مقاله درمورد چک+تعریف و شرایط صدور چک+مقاله صدورچک بلامحل+تحقیق چک بلا محل+http://lawiran.ir/+محمدقدرتی

مقدمه :
در قانون تجارت ایران از اسناد تجاری تحت عنوان ویژه ای بیان و تعریف نشده بلکه در باب چهارم تحت عنوان «برات ، فته طلب و چک » به ذکر مواد قانونی پرداخته که خود مبین قصد مقنن به جهت وضع مقرراتی برای عمده ترین اسناد تجراتی معمول و متداول بوده است . چک پس از گسترش عملیات بانکی یکی از مهمترین وسایل دریافت و پرداخت وجه شناخته شده و پس از برات و سفته که تعهد پرداخت هستند چک جانشین پول ن قد گردیده است. قواعد و اهمیت چک ناشی از امتیازی است که قانون تجارت یا قانون صدور چک به آن داده یا می دهد تا بهترین وسیله سهولت مبادله پول و یا انتقال وجه ارزش به فرد دیگر باشد.

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

بررسی اعتبار امر قضاوت شده اسباب حکم
بی‌گمان در حوزه آیین‌دادرسی مدنی با وجود حکومت قواعد آمره، عرصه جولان دادرس در مقام تعدیل قواعد محکم و انعطاف‌ناپذیر مزبور جهت پیشبرد و تحقق رسیدگی عادلانه محدود می‌باشد. چه در قواعد و در جریان رسیدگی و نهایتاً صدور رأی این عرصه وسعت بیشتر می‌داشته و در دادرسی و قواعد شکلی آن، نظم دادرسی و فصل خصومت جایگاه والایی دارنده یکی از قواعد پذیرفته‌شده در عرصه دادرسی، قاعده اعتبار امر مختومه، مختوم یا امر قضاوت شده است.
در خصوص شرایط اعمال این قاعده و دامنه‌ی شمول آن در مباحث آیین‌دادرسی مدنی و توسط مؤلفان این عرصه تحقیق‌هایی صورت پذیرفته آن چه در این مقاله موضوع بحث ماست این است که آیا گستره اعمال قاعده فقط منطوق و متن اصلی رأی را در بر می‌گیرد یا این که اسباب موجهه حکم نیز مشمول قاعده فوق هستند. پاسخ به پرسش فوق متضمن دانستن این نکته است که (بعد از دانستن تعریف قاعده) مبنای قاعده را در حقوق ما بشناسیم و آن گاه با تکیه بر مقدمات مذکور ضابطه‌ای جهت تعیین اسبابی که ممکن است دارای اعتبار امر قضاوت شده باشند ارائه دهیم. چه اظهار نظر صریح و یک جانبه بدون تحلیل راه‌گشای مناسبی جهت مشکل نخواهد بود.

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی
 
تاریخ : دوشنبه 91/11/30

اعسار چیست؟

یکی از معضلات بدهکارانی که از آنان شکایت شده، عدم توانایی در پرداخت بدهی به صورت یک‌جا است، حال این بدهکاری چه به صورت قرض باشد یا مهریه، پرداخت دیه یا جزای نقدی، پرداخت آن یک باره شخص را دچار مشکلات فراوان می‌کند و به عبارتی فرد دچار اعسار می‌شود.

یک حقوقدان در این زمینه افزود: آمار بالایی از پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها شامل محکوم شدن افراد در پرداخت یک نوع بدهی است که عدم توانایی در پرداخت آن، مسیری جزندارد و آن حبس بدهکار است.

آموزشهای+حقوقی+اعسار+چیست+عدم+توانایی+در+پرداخت+بدهی+به+صورت+یک‌جا+پرداخت دیون+ندار بودن شخص+حکم اعسار + اعمال ماده 2 قا

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

اطاله دادرسی چیست؟
یکی از مسائل مهم در دستگاه قضایی که جز مسائل غیر قابل انکار دستگاه قضا محسوب می شود اطاله دادرسی است. اطله دادرسی در تعریف به معنای طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در دادگاه ها و دادسراها و مراجع شبه قضایی است که سابقه ای دیرینه در دستگاه قضایی کشور دارد . باید توجه داشت که امر قضا و مسئله خطیر دادرسی و رسیدگی به پرونده ها از حساسیت فوق العاده برخواردار و در عین حال سخت و دشوار و بعضا پیچیده و بغرنج است و باید سرعت و تسهیل در آن با دقت و رعایت عدالت باشد. طولانی شدن زمان رسیدگی و دادرسی و احساس صعوبت و سختی های حاصل از آن همچنان ذهن همه کسانی را که بخواهند بنا بر ضرورت دادخواهی و اقامه دعوا نمایند مکدر و مشغول کرده و گلایه مندی از اطاله دادرسی در بین جامعه ملموس و غیر قابل انکار است. متاسفانه بعضی اوقات فرایند دادرسی آنقدر به درازا می کشد که اگر حکم صادره به نفع دادخواه هم صادر شده باشد دیگر کار از کار گذشته است و مصداق نوش دارو پس از مرگ سهراب است. اگر شوراهای حل اختلاف بخواهند نقش خود را در توسعه قضایی و قضازدایی تقویت کنند بایستی به امر دادرسی در شوراهای حل اختلاف توجه نمایند و فرایند دادرسی را کوتاه نموده به نحوی که نهایتا در مدت دو تا  سه ماه پرونده مختومه گردد تا ریشه اطاله دادرسی خشکانده شود.

چه عواملی در بروز اطاله دادرسی نقش دارند؟

1-     نا آشنایی مردم به مسائل دادرسی.

2-     طرح دعاوی غیر صحیح.

3-     عدم استفاده از وکیل و مشاور حقوقی.

4-     وجود اشکالات و اشتباهات در خصوص روند ابلاغ اخطاریه ها و دادنامه ها.

5-     اشتباهات و بعضا تخلفات برخی از ضابطین دادگستری در امور محول شده به آنها.

6-     دانش اندک قضایی برخی و قضات و وکلا و اعضاهای شورای حل اختلاف.

7-     تعلل و تاخیر ادارات و نهادهای دولتی در پاسخ به برخی استعلامات .

8-     عدم استفاده از خدمات الکترونیک و ابزار پیشرفته و تکنولوژیک در بخشهای مرتبط با دادرسی و قضاوت.

9-     افزایش مراحل دادرسی.

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

مسؤولیت خسارت ناشی از تصادف خودرو در حال تعلیم رانندگی

 شخصی در حال یادگیری رانندگی، با وسیله نقلیه دیگری تصادف می‏نماید. افسر کاردان فنی، خودروی در حال تعلیم را مقصر می‏داند. با توجه به این که مربی آموزش نیز دارای امکانات کنترلی (کلاچ و ترمز) بوده و با علم به این موضوع که شخص تحت تعلیم دارای تخصٌص لازم در رانندگی نیست و از طرفی آموزش باید در اماکن مجاز صورت گیرد، بفرمایید:
الف. شخص مقصٌر در این تصادف مربی تعلیم‏دهنده است یا شخص تحت تعلیم؟
ب. آیا رعایت کامل مقررات از سوی مربی یا عدم رعایت مقررات تأثیری در مسؤولیت دارد یا خیر؟
ج. مسؤولیت خسارت وارده و دیه به عهده کدام‏یک می‏باشد؟

ادامه مطلب...


نویسنده : محمد قدرتی

محمد قدرتی

محمد قدرتی LawIran.ir

href="http://www.Lawiran.ir">آدرس ما را به خاطر بسپارید

قانون ایران

www.LawIran.ir     کاربر گرامی از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید کمال تشکر را داریم www.LawIran.ir