سایتicon
خدمت سربازی - سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
تاریخ : یکشنبه 87/9/10
خدمت سربازی

طبق قوانین ایران ، دختران از رفتن به سربازی معاف هستند.
(ماد? 1 قانون خدمت وظیف? عمومی)
ولی پسران وظیفه دارند در صورت نداشتن عذر قانونی ، مدت مشخصی را پس از طی کردن آموزش های نظامی ِ مورد نیاز ، در نیروهای مسلح به خدمت بپردازند.
(ماد? 2 قانون خدمت وظیف? عمومی)
و اگر از این خدمت خودداری کنند و به موقع برای انجام آن مراجعه نکنند، دچار مجازات و محدودیت های اجتماعی خواهند شد.
(ماده 10 قانون وظیف? عمومی)

زمان مراجعه برای اعزام به خدمت

کسی که عذر موجهی برای نرفتن یا دیر رفتن به خدمت دارد، مکلف است بعد از برطرف شدن آن عذر به خدمت برود.
و کسانی که عذر موجهی ندارند نیز موظف هستند بلافاصله بعد از اعلام ادار? وظیف? عمومی نیروی انتظامی (که معمولا در روزنامه ها و صدا و سیما اعلام می شود) خود را برای خدمت به حوزه های نظام وظیفه معروفی کنند.
(ماده 5 و 19 قانون وظیفه عمومی)
بر اساس قوانین ایران ، ادار? نظام وظیفه در سال از جوانانی برای انجام خدمت سربازی دعوت به عمل می آورد که در فروردین آن سال ، وارد سن 19 سالگی شده اند.
(ماد? 2 قانون خدمت وظیف? عمومی)
بدیهی است اگر شخصی قبل از تاریخ مقرر در قانون ، برای انجام خدمت خود را معرفی کند، زمان مراجعه او ، به تاریخی که قانونا باید مراجعه می کرده است موکول خواهد شد.
مدت خدمت سربازی

بر اساس نیازهای نیروهای مسلح و وضعیت کشور (برقرار بودن جنگ یا صلح) مدت خدمت سربازی متفاوت است.
این مدت گاهی 1 سال ، گاهی 18 ماه و زمانی هم 2 سال بوده است. ولی اکنون مدت خدمت سربازی 20 ماه است.
همچنین قوانین و مقرراتی وجود دارد که به موجب آن مدت خدمت بعضی از افراد به دلایلی که در قانون ذکر شده است، کم تر یا بیشتر خواهد شد.
مثلا کسانی که قبل از فرا رسیدن زمان سربازی، از سن 16 سالگی در بسیج مسجد محل یا بسیج مدرس? خود عضویت داشته باشند، بین 45 تا 90 روز از خدمت آن ها کاسته خواهد شد.
برعکس، کسانی که در موقع تعیین شده ، خود را برای خدمت سربازی معرفی نکنند ، به مدت 90 روز به خدمت آن ها اضافه می شود.

سیر مراحل سربازی

شخصی که به سن مشمولیت رسیده و از او خواسته شده که خود را برای خدمت معرفی کند، باید ابتدا به حوز? نظام وظیف? شهر خود مراجعه و دفترچ? آماده به خدمت (که در این دفترچه تاریخ مراجعه برای اعزام به خدمت درج شده است) را دریافت کند. سپس در تاریخ اعزام ، به همان محلی که دفترچ? خود را گرفته است مراجعه نماید.
حوز? نظام وظیفه بر اساس دستورالعمل های خود نسبت به تقسیم و تعیین سازمان محل خدمت فرد مشمول (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و یا سازمان های دیگر) اقدام می کند و فرد مزبور نیز باید در تاریخی که به وی ابلاغ می شود ، خود را به سازمان تعیین شده معرفی کند.

سازمانی که به عنوان محل خدمت فرد مشمول تعیین شده است، بعد از مراجع? سرباز، ابتدا مدت کوتاهی (حدود 2 تا 3 ماه) آن فرد را به آموزشگاه خود می فرستد تا تحت آموزش نظامی قرار بگیرد.
این دوران نسبتا سخت خواهد بود، اما بعد از طی دور? آموزشی ، به تناسب صلاحیت و توانایی هایی که اشخاص دارند، آنها را در شهرها و محل های مورد نیاز به کار خواهند گرفت و تا زمانی که مدت خدمت به پایان برسد، فرد مشمول ، با همین ترتیب خدمت خواهد کرد.
(تبصر? 1 و 3 خدمت وظیف? عمومی)
بدیهی است که در دوران سربازی مقررات سخت و انضباط شدید حاکم است و هر گونه بی نظمی ، تاخیر و یا غیبت باعث تنبیه و مجازات خاطی خواهد شد.
عذرهای موجه برای نرفتن به سربازی

قبلا گفته شد کسانی که عذر قانونی ندارند،‌باید به سربازی بروند.
ولی اشخاصی که دارای عذر قانونی هستند، نرفتن شان به سربازی ، اشکالی را متوجهی آنان نخواهد کرد. این افراد می توانند از معافیت های قانونی استفاده نمایند.

البته این بدان معنا نیست که این گونه افراد اصلا نباید به حوز? نظام وظیفه مراجعه کنند، بلکه شرط برخورداری از معافیت ها نیز مراجع? به موقع و ارائ? مدارک قانونی به مسئولین دار? نظام وظیفه عمومی است.
یعنی این گونه افراد نیز همزمان با فراخوانی عمومی مشمولان ، باید با در دست داشتن مدارکی که ادعایشان را ثابت کند ، به حوز? نظام وظیف? نیروی انتظامی مراجعه کنند و مدارک خود را تحویل دهند، در غیر این صورت نه تنها از معافیت برخوردار نخواهند شد ، بلکه به عنوان "سرباز فراری" تحت تعقیب و مجازات قرار خواهند گرفت.
(ماده 19 قانون خدمت وظیف? عمومی)

عذرهای موجه برای معافیت از خدمت سرباز به دو دسته تقسیم می شوند:
1- عذرهایی که معافیت دائم ایجاد می کنند.
مانند کسی که به دلیل داشتن بیماری حاد و شدید، قادر به خدمت نیست و "معافیت پزشکی" دارد.
(مواد 29 تا 44 قانون خدمت وظیفه عمومی)

یا عذر مشمولی که دارای پدر و مادر پیر و از کار افتاده است و کسی دیگری به جز او برای تامین زندگی والدینش وجود ندارد . و دارای "معافیت کفالت" است.
(مواد 45 و 46 قانون خدمت وظیف? عمومی)

افرادی که معافیت دائم دارند لازم نیست خدمت سربازی را انجام بدهند، لذا به جای کارت پایان خدمت، به آنها کارت معافیت داده می شود.

2- عذرهایی که معافیت موقت ایجاد می کند.
مانند کسی که بعد از دور? متوسطه در دانشگاه قبول می شود و به تحصیل می پردازد. (دارای "معافیت تحصیلی" می گردد)
چنین اشخاصی تا زمانی که دور? مجاز تحصیل را طی می کنند، الزامی برای رفتن به خدمت سربازی ندارند، ولی همین که فارغ التحصیل شدند، باید خدمت خود را آغاز کنند.
(مواد 31 تا 38 قانون خدمت وظیف? عمومی)

ذکر این نکته ضروری است که در مورد معافیت تحصیلی، معمولا مدارک لازم، مبنی بر معافیت موقت (دانش آموز یا دانشجو بودن مشمول) مستقیما توسط دانشگاه یا مرکز آموزشی محل تحصیل وی به مراکز نظام وظیفه ارسال می گردد و ضرورتی به حضور فرد مشمول به حوز? نظام وظیفه نیست.
(ماد? 33 قانون خدمت وظیف? عمومی)

این گونه افراد بعد از فراغت از تحصیل باید به ادارات نظام وظیفه مراجعه و دفترچ? آماده به خدمت دریافت نمایند.
(ماده 34 قانون خدمت وظیف? عمومی)

نکت? ضروری دیگر این است که برخی افراد، بلافاصله بعد از طی دور? متوسطه، در دانشگاه قبول نمی شوند و یک سال بین تحصیل متوسطه و امتحان کنکور ِ سال بعدشان فاصله ایجاد می شود، چنین افرادی که در "سال بعد از فراقت از تحصیلات متوسطه" مشمول شناخته می شوند، اگر تاریخ اعزام به خدمت آنان، قبل از اعلام نتایج کنکور باشد، باید در موعد تعیین شده برای اعزام ، خود را به محل خدمتشان معرفی کنند، زیرا در صورتی که این افراد در کنکور قبول شوند و به دانشگاه راه یابند، مکاتب? لازم از سوی دانشگاه محل تحصیل با ادار? نظام وظیفه به عمل خواهد آمد تا آنها را از خدمت ترخیص کنند و امکان تحصیل را برایشان فراهم آورند.
ولی اگر افرادی که در کنکور شرکت کرده اند، علیرغم رسیدن به سن مشمولیت، خود را برای گرفتن دفترچ? آماده به خدمت معرفی ننمایند، "غائب فراری" شناخته می شوند و در این صورت، حتی اگر در دانشگاه قبول شوند، امکان اشتغال به تحصیل را نخواهند داشت.
(ماده 35 قانون وظیف? خدمت وظیف? عمومی)
مجازات و عواقب نرفتن به سربازی

اشخاصی که برای انجام خدمت سربازی به سن قانونی می رسند و عذر موجهی برای نرفتن به خدمت ندارند، اگر به موقع خود را معرفی نکنند ، علاوه بر مجازاتی که برای آنها در نظر گرفته می شود (مثلا مدتی به زمان خدمت آن ها اضافه می گردد) دچار محرومیت های متعدد اجتماعی نیز خواهند شد که مهم ترین محدودیت های این افراد عبارتند از :

1. عدم امکان دریافت گذرنامه و محرومیت از سفر به خارج از کشور
2. محرومیت از استخدام در ادارات و سازمان های دولتی و مشاغل عمومی
3. محرومیت از امضای هر گونه سند رسمی (خرید، فروش و ... در محضر)
4. محرومیت از گرفتن گواهینام? رانندگی
5. عدم امکان ثبت ازدواج در دفاتر رسمی
(ماده 10 قانون خدمت وظیف? عمومی)

لازم به ذکر است کسانی که به خدمت نرفته اند ولی دارای معافیت (اعم از دائم یا موقت) می باشند، برای انجام کارهای فوق الذکر بایستی کارت معافیت یا گواهی های لازم مبنی بر معاف بودن خود را ارائه کنند
خرید خدمت سربازی

با توجه به این که کشور در زمان صلح نیاز شدیدی به سرباز برای جنگیدن با دشمن و دفع تجاوز ندارد و فقط تعاد مشخصی سرباز به منظور حفاظت از امنیت داخلی و مرزها مورد نیاز است، بنابراین مقراتی تصویب شده تا در زمان صلح، که بیش از حد نیاز سراز وجود دارد، کسانی که مکلف به انجام خدمت سربازی هستند ولی تمایل به انجام خدمت ندارند، بتوانند با پرداخت مبلغی پول از خدمت سربازی معاف شوند.

پولی که از این بابت به دست می آید به خزان? کشور واریز می شود و به عنوان بودج? عمومی کشور تلقی می گردد.
میزان پولی که افراد برای خرید خدمت خود باید پرداخت نمایند، بستگی به میزان تحصیلات آن ها دارد، به این معنی که هر مقدار تحصیلات فرد بیشتر باشد، باید پول بیشتری برای خرید خدمتش بپردازد.
شرایط و مبلغ خرید سربازی در سال های گوناگون متقاوت است و توسط آیین نام? مخصوص تعیین می شود.
البته در مواردی این مبلغ قابل کاهش و تخفیف است. مثلا برای مشمولینی که متاهل باشند.


در حال حاضر شرایط خرید سربازی به شرح زیر است:

خرید خدمت سربازی
بر اساس آخرین تصمیمات مشمولین وظیفه مقیم خارج از کشور که قبل از تاریخ 29/12/1382 از کشور خارج شده و حداقل 2 سال در خارج از کشور سکونت (به استناد مهرهای خروج و ورود که توسط نیروی انتظامی در مرزهای خروجی کشور در گذرنامه متقاضی درج شده است) داشته باشند می توانند با پرداخت مبلغ 000/000/50 ریال (بدون توجه به مدرک تحصیلی و مدت غیبت) نسبت به خرید خدمت سربازی و دریافت کارت معافیت خود اقدام نمایند.
- مهلت اجرای خرید خدمت سربازی (در حال حاضر) تا تاریخ 29/12/1390می باشد.
- برای خرید خدمت سربازی ، مشمول می تواند ضمن مراجعه به نمایندگی و ارایه مدارک لازم اقدام نماید.
- سربازان فراری که در محاکم قضایی به جرم آنان رسیدگی و تبرئه شده اند و یا مجازات تعیین شده را تحمل کرده اند می توانند برای خرید سربازی خود اقدام نمایند.
- شرایط جدید خرید رسیدن به سن مشمولیت در خارج از کشور است و مشمولینی که در خارج از کشور به سن مشمولیت رسیده اند در صورت داشتن 2 سال اقامت تا قبل از تاریخ 29/12/1382 می توانند از تسهیلات فوق استفاده نمایند .

مدارک لازم :
- اصل شناسنامه عکس دار و 2 نسخه تصویر صفحه اول و صفحه توضیحات (درصورت داشتن توضیحات)
- تصویر برابر اصل شده تمام صفحات گذرنامه ( گذرنامه می بایست حاوی مهرهای خروج و ورود که توسط نیروی انتظامی در مرزهای خروجی کشور در گذرنامه متقاضی درج شده است ) .باشد و سپس فرم ها و جدول تمامی ورود و خروج مشمول توسط نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تائید و سپس به اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور ارسال گردد .
- 4 قطعه عکس 3 * 2 رنگی پشت نویسی شده تمام رخ با زمینه سفید و حفظ شئونات اسلامی
- تنظیم وکالتنامه ( ارسال تصویر شناسنامه وکیل همراه مدارک ضروری است) ( نمونه شماره 59 )
- تصویر کارت شناسایی ملی و یا تصویر برگ درخواست صدور کارت ملی در بخش کنسولی نمایندگی
– اصل گواهی تسویه حساب و تایید یگان خدمتی مبنی بر رسیدگی به جرم فرار و تصویر حکم مراجع قضایی برای مشمولین دارای فرار از خدمت سربازی
اصل آخرین مدرک تحصیلی مشمول که توسط نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تائید شده به همراه ترجمه و تائیدیه اداره فنی قوه قضائیه و بخش اسناد وزارت امور خارجه

تذکر : - کلیه مدارک پس از آماده شدن به مشمول تحویل تا از طریق وکیل قانونی خود به بخش مشمولین اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ایران واقع در تهران خیابان امام خمینی ( ره ) ساختمان شماره 3 جنب سردرب باغ ملی ارائه گردد .
اجازه خروج دانشجویان غیرتسهیلاتی
کلیه دانشجویانی که تا تاریخ 31/6/1385 به هر نحو از کشور خارج شده و هم اکنون در یکی از دانشگاههای معتبر و مورد تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و یا وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری مشغول به تحصیل هستند ، پس از تائید نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می توانند از اجازه خروج سالیانه دوبار و حداکثر به مدت سه ماه استفاده و به کشور تردد نمایند .

مدارک لازم :
- اصل گواهی تحصیلی در دانشگاه معتبر
- اصل گذرنامه معتبر
- یک قطعه عکس
- پرداخت هزینه های مربوطه
- رفع مشکل عبور احتمالی غیرمجاز و درج مجوز مربوطه در گذرنامه ( بهتر است رفع این مشکل در نمایندگی صورت پذیرد ) یا داشتن تاریخ آخرین خروج از کشور . افرادی که با سپردن وثیقه از کشور خارج شده و در موعد مقرر به کشور مراجعه ننموده اند وثیقه آنان ضبط می گردد ، لیکن در صورت داشتن شرایط بالا می توانند از اجازه خروج فوق استفاده نمایند .

اجازه خروج یکبار :
- کلیه مشمولینی که تا قبل از 29/12/1382 به هر نحو از کشور خارج شده و هم اکنون ساکن خارج از کشور هستند می توانند پس از تائید نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران سالیانه یکبار و حداکثر به مدت سه ماه به کشور تردد نمایند .
مدارک لازم :
- اصل گذرنامه معتبر مشمول
- رفع مشکل عبور احتمالی غیرمجاز از کشور و درج مجوز مربوطه در گذرنامه ( بهتر است رفع این مشکل در نمایندگی صورت پذیرد ) یا داشتن و درج تاریخ آخرین خروج از کشور در گذرنامه مشمول
- یک قطعه عکس جدید
- پرداخت هزینه مربوطه
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران



نویسنده : محمد قدرتی

محمد قدرتی

محمد قدرتی LawIran.ir

href="http://www.Lawiran.ir">آدرس ما را به خاطر بسپارید

قانون ایران

www.LawIran.ir     کاربر گرامی از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید کمال تشکر را داریم www.LawIran.ir