سایتicon
یک مدرس حقوق بینالملل عنوان کرد: حقی که پذیرفته شد! - سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک مدرس حقوق بین‌الملل گفت: این توفیق برای تیم مذاکره‌کننده به‌عنوان پیشرفت جدی در مذاکرات کافی است که وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به ملت ایران تصریح کرده که واشنگتن حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را پذیرفته است.

 

به گزارش سایت حقوقی قانون ایران،  مصطفی سرخیل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایران و شش قدرت جهانی به پایان ضرب‌الاجل شش ماهه توافق هسته‌ای ژنو رسیدند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه در مواضع خود در چهارچوب مذاکرات هسته‌ای به این نکته تاکید و اصرار داشته است که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند و گام‌های مؤثر و لازم را در این جهت که به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست برداشته است.

وی اضافه کرد: اما غرب قبل از اینکه به‌دنبال محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق لغو کلی تحریم‌ها باشد با تصور غلطی که از برنامه هسته‌ای ایران به دلیل دیوار بلند بی‌اعتمادی دارد به‌دنبال تحقق این هدف موهوم است که ایران را از دستیابی به ابزارهایی که قادر به تولید سلاح هسته‌ای است باز دارد.

سرخیل اضافه کرد: بدست آمدن توافق نهایی با توجه به اعتنا گذاشتن به خواسته باطنی ایران مبنی بر رفع کامل تحریم‌های اقتصادی و باز شدن دروازه‌های گسترش روابط ایران و غرب با توجه به رفتارهای طرف‌های غربی بعید به نظر می‌رسد.

وی افزود: اگرچه تحولات اخیر عراق و سایر مسایل و بحران‌های منطقه‌ای انگیزه کشورهای مذاکره‌کننده را برای رسیدن به نتیجه مطلوب و برون‌رفت از این حالت آچمز تقویت می‌کند، اما قدر یقین نتیجه‌ای که پیش‌بینی می‌شد از مذاکرات دور جدید حاصل شود تمدید توافقات اولیه و تجدید مذاکرات است؛ بدین معنی که نه غرب متعهد به لغو تحریم‌ها شود و نه جمهوری اسلامی ایران امتیاز هسته‌ای بدهد.

یک مدرس حقوق بین‌الملل تصریح کرد: البته این به معنای نتیجه‌بخش نبودن ششمین دور مذاکرات نیست و این توفیق برای تیم مذاکره‌کننده به‌عنوان پیشرفت جدی در مذاکرات کافی است که جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی اخیر خود خطاب به مقام معظم رهبری و ملت ایران تصریح کرده است که واشنگتن حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را پذیرفته است؛ حقی که به‌واسطه قرارداد NPT داشته‌ایم و در گذشته مورد قبول و شناسایی جامعه بین‌الملل قرار نگرفته بوده است.




نویسنده : محمد قدرتی

محمد قدرتی

محمد قدرتی LawIran.ir

href="http://www.Lawiran.ir">آدرس ما را به خاطر بسپارید

قانون ایران

www.LawIran.ir     کاربر گرامی از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید کمال تشکر را داریم www.LawIran.ir