سایتicon
زوجها در تعیین مهریه به وضعیت یکدیگر واقعبینانه بنگرند - سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زوج‌ها در تعیین مهریه به وضعیت یکدیگر واقع‌بینانه بنگرند
رییس کانون وکلای کرمانشاه و ایلام در گفت‌وگو با ایسنا                                       
رییس کانون وکلای دادگستری استان‌های کرمانشاه و ایلام، اظهار کرد: مهریه‌های سنگین نفعی برای طرفین ندارد و بهترین و معقول‌ترین راه، تعیین مهریه‌های متعارف است که نیازمند نگرش واقع‌بینانه دو طرف به وضعیت یکدیگر است.
کیومرث سپهری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، درباره جایگاه مهریه در نظام حقوقی خانواده، اظهار کرد: مهریه مالی است که در عقد نکاح به نفع زوجه تعیین می‌شود و براساس فقه اسلامی در قوانین مربوط به حقوق خانواده ایران درج شده و جزو عرف و آداب مسلم ایرانیان است.

وی افزود: اصل بر این است که مهریه همواره عند‌المطالبه باشد، مگر این که طبق شرایط نکاح و در سند نکاحیه شرایطی برای آن مقرر شده باشد؛ اما به هر حال قابل وصول بودن آن منوط بر این است که زوج توانایی پرداخت داشته باشد.

سپهری تصریح کرد: عقد نکاح طبق مقررات جاری کشور باید رسمی و محضری باشد که در این صورت مطالبه مهریه از طریق اجرای سند و بر اساس مفاد آن توسط دفترخانه‌ای که عقد و ازدواج را ثبت کرده و هم از طریق حقوقی و دادگاه خانواده امکان‌پذیر است.

او در ادامه یادآورشد: پرداخت مهریه محدود به زمان خاصی نیست و اگر زوج توانایی پرداخت نداشته باشد (در مهریه و هر نوع مطالباتی که پولی و مالی باشد) می‌تواند از دادگاه تقاضای تقسیط کند و در طول چند سال آن را بپردازد.

سپهری خاطرنشان کرد: ممکن است مرد برای اجرای مهریه ملک یا مال غیرمنقول خود را که دارای ارزش است معرفی کند که در این صورت ملک توقیف و طبق مقررات در مرحله اجرا به حراج گذاشته می‌شود.

رییس کانون وکلای دادگستری استان‌های کرمانشاه و ایلام در پایان، گفت: زمانی که اموالی از زوج به‌دست نیامده باشد و او هم اموالی را برای توقیف و اجرای مهریه معرفی نکرده و حکم تقسیط نیز تحصیل نکرده باشد، زوجه می‌تواند تقاضای بازداشت او را کند.

iranbar




نویسنده : محمد قدرتی

محمد قدرتی

محمد قدرتی LawIran.ir

href="http://www.Lawiran.ir">آدرس ما را به خاطر بسپارید

قانون ایران

www.LawIran.ir     کاربر گرامی از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید کمال تشکر را داریم www.LawIran.ir